ADETI I OBIČAJI PRILIKOM DŽENAZE I POKOPAVANJA MEJJITA

Svaka zajednica, svaki narod sahranjuje, ukopava umrlog na svoj način, prema svom vjerovanju i uvjerenju. Vjera određuje način sahrane, način pokopa mrtvog. Islam se u suštini poistovjećuje sa monoteističkim religijama, koje propovjedaju vjerovanje u život poslije smrti, a razlikuje se od njih po svom jedinstvenom pogledu na čovjeka, njegov život i njegovu smrt.

Piše: Sanin Musa prof.

U čitavom islamskom svijetu (osim nešto malo izuzetaka) će se primjetiti da se smrt obilježava bijelim: bijeli su kefini-ćefini, čaršafi u koje se umrli umotavaju, a bijelo oblače i klanjači dženaze. Nadgrobna obilježja-nišani su, također, bijeli. Ta bjelina je odraz islamskog vjerovanja po kojem čovjek ne umire, već preseljava u drugi život, za muslimana vjernika bolji od ovoga.

Međutim, muslimanskim predrasudama nema kraja. Neprosvijećeni u svojoj vjeri su unijeli neislamske elemente prilikom dženaze, kao što su: traže se injekcije za smirenje, prilikom smrti nekog bližnjeg porodica umrlog nariče, saučešće se izražava na neislamski način, nažalost, veliki broj muslimana ne klanja dženazu; neki što ne žele, a neki bi klanjali ali ne znaju – kad je trebalo nisu naučili, neki prilikom ispraćaja dženaze razgovaraju i duhan troše, ogromne sume novca se plaćaju za nadgrobne spomenike bez islamskog obilježja, u našim krajevima se uvriježilo mišljenje, nastrano i zaostalo vjerovanje da se mrtvi odazove kad ga hodža zove na talkin.

Ovo su najčešći negativni primjeri kad su u pitanju dženaze kod nas. Stav islama po ovome je jasan. Kad se ukažu smrtni znaci da se muslimanu ili muslimanki približava smrt, prisutni treba da uče kelimei-šehadet i suru Ja sin. Muhammed, a.s., u jednom hadisu je rekao: Vaše umiruće navodite da izgovaraju LA ILAHE ILLELLAH i učite suru Ja sin onima od vas koji umiru.

Plač za umrlim bez dizanja glasa JE DOZVOLJEN, ali je zabranjeno naricanje, kukanje i sl. Muhammed, a.s., plakao je za svojim sinom Ibrahimom i za ashabima. U jednom hadisu je kazao: Doista, mejjit pati zbog plača njegove porodice sa povišenim glasom . Kad bi završio pokopavanje mejjita, Poslanik bi zastao nad njim i rekao: Molite za oprost grijeha vašem bratu i molite da on bude postojan u odgovorima Munkeru i Nekiru, jer on se sada ispituje.   Prema sunnetu Allahova Poslanika, mejjit se nosi ispred ljudi. Niko i ništa ne može ići ispred tabuta. Ne samo zbog toga što ljudi treba u miru da razmišljaju, već i zbog islamskog poštivanja umrloga tijela.

To tijelo je nosilo dušu,  ono je stvoreno u najljepšem skladu, i zato se ono prije nego se umota u ćefine abdesti, okupa, i po mogućnosti namiriše finim mirisom. U našoj vjeri ništa nije bez svrhe i smisla. Zato je Poslanik ustajao i pred umrlim Jevrejima, kada bi Medinom naišla jevrejska posmrtna povorka. Kada bi mu rekli da je to Jevrej, on bi im odgovarao: Pa to tijelo je dušu nosilo! Obaveza je da praćenjem umrlog nemuslimana, ili ustajanjem kad naiđe njegova posmrtna povorka, se iskaže poštovanje prema njemu i njegovom tijelu koje je Bog stvorio u najljepšem liku. Također, jedna od odredbi islama je da žene ne smiju pratiti dženazu, ni mušku ni žensku.

Ovo nije degradacija žene, već njena zaštita. Islam zabranjuje da se dženaza pretvori u grupna naricanja i nastoji da ljudi u takvim časovima boli, ostanu prisebni i razumni. Allahov Poslanik je, također, zabranio ženama da posjećuju kaburove. Također, zabranio je da se kabur kreči, da se na njemu sjedi i da se na njemu gradi. U tom smislu je Poslanik, a.s., rekao: Ne klanjajte okrenuti prema kaburovima. .

Musliman kada izražava saučešće porodici umrlog, to čini na taj način što će  citirati kur anski ajet: إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ Mi svi Allahu pripadamo i svi se Njemu na kraju vraćamo.   El – Bekare 156. Izražavati saučešće nikako ne treba činiti riječima poput: – primi moj izraz sućuti!, ili: – moja sućut! Onaj kome se izražava saućešće odgovara kur anskim ajetom: إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ Allah Uzvišeni je doista uz strpljive!    El – Bekare 153.

Ovo su stavovi islama i jasna pravila kako se treba ponašati prilikom dženaze.

Sanin Musa

Izvor i obrada: www.pravisavjeti.info